کارلواربا

دی اتیل اتر و موارد استفاده از آن

دی اتیل اتر و موارد استفاده از آن

در اینجا نکات مهمی را در مورد خرید و استفاده از دی اتیل اتر در زمینه های مختلف ذکر می کنیم.

دی اتیل اتر و موارد استفاده از آن

دی اتیل اتر یا اتوکسی اتان (که اغلب برای سادگی اتر نامیده می شود) یک ترکیب شیمیایی آلی متعلق به اترها، با فرمول مولکولی C4H10O است. این ماده به صورت مایع بسیار فرار و قابل اشتعال بوده و دارای نقطه جوش حدود 35 درجه سانتیگراد می باشد. از این ماده در شیمی آلی به طور گسترده ای به عنوان یک حلال استفاده می کنند.

تاریخچه کشف اتوکسی اتان

اعتقاد بر این است که کیمیاگری به نام Ramon Llull اولین بار این ماده را در سال 1275 کشف کرد. این اولین محصول مصنوعی واکنش Valerius Cordus بود که از اتانول و اسید سولفوریک تولید شد. در سال 1730 فروبنیوس نام آن را دی اتیل اتر گذاشته و در سال 1842 کرافورد ویلیامسون لانگ آمریکایی اولین کسی بود که از آن به عنوان یک ماده بیهوشی استفاده کرد (اما در ابتدا تجربیات خود را منتشر ننمود).

اولین ظهور موفق این ماده در برابر مخاطبان به 16 اکتبر 1846 در بوستون برمی گردد؛ مراسمی که به سرپرستی دندانپزشک معروف ویلیام مورتون برگزار شد. بیهوشی با اکسید نیتروژن دو سال قبل از این تاریخ تثبیت شده بود و کلروفرم اندکی پس از آن (1847) برای این منظور معرفی شد و برای مدت طولانی محبوب تر باقی ماند. با این حال، پس از معرفی اتر در مراسم مذکور، این ماده تا زمان معرفی هالوتان در سال 1956 یک بیهوش کننده مهم محسوب می شد.

سنتز دی اتیل اتر

دی اتیل اتر یا اتوکسی اتان را می توان با یک واکنش تراکمی با استفاده از واکنش اتانول با اسید سولفوریک تهیه کرد. این واکنش در ابتدا اتیل سولفات تولید می کند. آلکیل سولفات تولید شده همراه با محصول جانبی اتانول به اتوکسی اتان برای اصلاح اسید سولفوریک تبدیل می شود.

دی اتیل اتر همچنین به عنوان یک محصول جانبی در تصفیه اتیلن با اسید سولفوریک برای تهیه اتانول تولید می شود. اتیل سولفات در اینجا هم به عنوان اولین محصول واکنش تولید می شود. این سولفات می تواند به اتانول هیدرولیز شود. با این حال، اتانول حاصل می تواند دوباره با اتیل سولفات واکنش داده و دی اتیل اتر را تشکیل دهد.

روش سوم برای سنتز اتوکسی اتان، سنتز اتر ویلیامسون بین اتوکسید سدیم و یدواتان است.

دی اتیل اتر و موارد استفاده از آن

مشخصات و برخی از مهم ترین خواص

دی اتیل اتر یک مایع فرار است. این ماده را می توان به آرامی با گاز اکسیژن ترکیب کرد تا باعث ایجاد منشاء پراکسیدهای ناپایدار و انفجاری شود. این واکنش از طریق یک فرآیند رادیکال تحت تأثیر نور رخ می دهد. به همین دلیل است که اتوکسی اتان همیشه باید تا حد امکان از هوا و نور دور نگه داشته شود. برای جلوگیری از تشکیل پراکسیدها، می توان از اتوکسی اتان پتاسیم هیدروکسید استفاده کرد.

با این حال، همیشه لازم است بررسی شود که هیچ پراکسیدی در طی فرآیند تشکیل نشده باشد. این کار به خصوص با یک پروسه کنترل تقطیر بسیار مطلوب است، زیرا همه پراکسیدها می توانند در حالت خشک منفجر شوند. حضور پراکسیدها با افزودن مقدار کمی یدید پتاسیم کنترل می شود. اگر رنگ قهوه ای تشکیل شود، این نشانه اکسیداسیون از یدید به دی ید از پراکسیدها می باشد. سپس پراکسیدهای موجود را می توان با افزودن نمک آهن (II) مانند کلرید آهن (II) از بین برد.

به دلایل ایمنی، دی اتیل اتر معمولا با برخی اترهای دیگر جایگزین می شود که حساسیت کمتری به اکسیداسیون دارند، مانند متیل ترت بوتیل اتر (MTBE).

موارد کاربرد دی اتیل اتر

استفاده به عنوان حلال

دی اتیل اتر بسیار مشابه حلال های آلی متداول است. به این ترتیب می توان با استفاده از آن یک محیط واکنش بی اثر ایجاد کرد. با این حال باید در نظر گرفت که اتوکسی اتان در تمام نسبت ها قابل مخلوط شدن با آب نیست. حلالیت این ماده در محلول های آبی به شدت تحت تاثیر pH محلول می باشد. در یک محیط اسیدی (PH پایین) اتوکسی اتان در آب حلالیت بالایی دارد.

به خصوص در واکنش های آلی فلزی دی اتیل اتر اغلب به عنوان حلال استفاده می شود زیرا می تواند یک محیط بی آب ایجاد کند. حتی با استخراج مایع- مایع، دی اتیل اتر به عنوان فاز آلی استفاده می شود. در مقیاس صنعتی، دی اتیل اتر به دلیل خطر تشکیل پراکسید تقریباً دیگر استفاده نمی شود.

استفاده به عنوان بی حس کننده

دی اتیل اتر در گذشته به عنوان بی حس کننده استفاده می شد. از آنجایی که این ماده بسیار ارزان است و نیازی به تجهیزات گران قیمت برای مدیریت ندارد، هنوز (در مقیاس محدود) در کشورهای در حال توسعه استفاده می شود. همچنین بسیار شبیه به ضد عفونی کننده عمل می کند. از آنجایی که اغلب در بیمارستان ها استفاده می شود، بوی آن از نظر بیشتر افرادی که با این ماده ارتباط برقرار می کنند، به عنوان هوای بیمارستان شناخته می شود.

دی اتیل اتر همچنین باعث سرکوب درد و آرامش عضلانی می شود. این ماده انتقال سیناپسی اعصاب حسی را مسدود می کند و باعث سرکوب جزئی عملکردهای خودمختار مانند تنفس و ریتم قلب می شود.

دی اتیل اتر و موارد استفاده از آن

یکی از معایب اصلی تمام اترها به عنوان یک بی حس کننده گازی مدرن این است که ناخالصی هایی را به طور خود به خود در هنگام ذخیره سازی تشکیل می شوند. پراکسیدها، اسیدها و آلدئیدها از جمله این موارد هستند. مخصوصا زمانی که دی اتیل اتر با کمک اتیل الکل و اسید سولفوریک تهیه می شود، آثار باقی مانده از آب، اکسیژن و الکل در فرآیند وجود دارد.

هر سه عامل باعث تشکیل پراکسیدها، آلدئیدها و اسیدها می شوند. بنابراین دی اتیل اتر باید در مکانی تاریک، خنک و محکم و در بسته نگهداری شود. بطری های فلزی مسی اغلب برای نگهداری این ماده جهت استفاده به عنوان ماده بیهوشی استفاده می شوند. چرا که مس اکسیداسیون و تشکیل ناخالصی را برای چند روز پس از اولین باز کردن درب ظرف کاهش می دهد.

کارآمد طب

خرید دی اتیل اتر

جهت خرید دی اتیل اتر از برندهای معروف و معتبر بهتر است از خدمات مجموعه های شناخته شده استفاده کنید. مراکز عرضه کننده مواد شیمیایی معتبر محصولات خود را با تضمین کیفیت و قیمت ارائه می کنند. ما در شرکت کارآمد طب انواع مواد شیمیایی از برند کارلواربا محصول کشور فرانسه را ارائه می‌کنیم. کارشناسان کادر پشتیبانی ما علاوه بر ثبت سفارشات خرید در زمینه راهنمایی و پاسخ به پرسش های مشتریان قبل از خرید نیز به ارائه خدمات تخصصی می پردازند.

"*" indicates required fields

قیمت دی اتیل اتر

قیمت دی اتیل اتر در برندهای مختلف و با توجه به گرید (درصد خلوص) آن متفاوت است. برند Carlo Erba یکی از معتبر‌ترین برندها اروپایی برای تهیه این ماده شیمیایی می باشد. جهت خرید و استفاده از دی انیل در انواع گریدها می توانید از خدمات تضمینی مجموعه ما استفاده کنید.

خریداران عمده انواع مواد شیمیایی که از این مواد در پروسه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی استفاده می کنند، حساسیت زیادی روی کیفیت و قیمت محصول دارند. آنها انواع مواد شیمیایی را در خلوص بالا خریداری کرده و هزینه بالایی از بابت آن می پردازند. از این رو همیشه به دنبال خرید محصولی هستند که هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت به صورت تضمین شده ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *