کروم آگار

کاربردهای کروم آگار سالمونلا | استعلام قیمت 1402 و نحوه خرید

کاربردهای-کروم-آگار-سالمونلا-

کروم آگار سالمونلا یک محیط کشت بسیار پرکاربرد جهت تشخیص باکتری بیماری زایی به همین نام است. برای خرید این محصول می توانید از خدمات تضمینی مجموعه ما استفاده کنید.

کروم آگار سالمونلا چیست و چه کاربردی دارد؟

کروم آگار سالمونلا محیط کشتی است که در علم میکروبیولوژی به منظور جداسازی باکتری های بیماری زا بخصوص باکتری سالمونلا از انواع مواد غذایی، مواد بهداشتی و سایر نمونه های مورد آزمایش به کار می رود. سالمونلا یک باسیل گرم (-)، بدون هاگ، متحرک، غیر کپسول دار و بی هوازی انتخابی است. متعلق به خانواده انتروباکتریاسه می باشد. همه سالمونلاها گلوکز را تخمیر می کنند و گاز تشکیل می دهند. به جز تعداد کمی از آنها باقی انواع سالمونلا نمی توانند لاکتوز و ساکارز را تجزیه کنند.

سالمونلا از طریق برخی از غذاهای حیوانی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و فرآورده­های تخم مرغ و آب آشامیدنی به انسان منتقل می شود. اساساً منشا مدفوعی دارد. وجود سالمونلا در غذاهای آماده یک علامت خطر برای آن ماده غذایی است. وجود سالمونلا در محصولاتی که قرار است وارد یا صادر شوند دلیل کافی برای رد آن ماده غذایی صرف نظر از تعداد و نوع آن است. از آنجایی که این نوع باکتری یک باکتری مقاوم به دما است، وجود سالمونلا در غذا نشانگر آلودگی ناشی از عملیات حرارتی ناکافی می­باشد.

جداسازی و شناسایی سالمونلا در محیط کشت کروم آگار سالمونلا

در مورد جداسازی سالمونلا در محیط کشت کروم آگار سالمونلا باید توجه کرد که این نوع باکتری یک پاتوژن مقاوم است. همچنین قادر به زنده ماندن در شرایط محیطی متغیر می باشد. به عبارتی سالمونلا می تواند در محدوده دمایی وسیعی همچون 7-48 درجه سانتیگراد و pH بین 4-8 تولید مثل کند.

کاربردهای کروم آگار سالمونلا

با این حال، مانند هر عامل بیماری زا، برای دستیابی به بالاترین میزان جداسازی از نمونه های بالینی انسانی و حیوانی و مواد غذایی، برداشتن نمونه های مناسب، انتقال در اسرع وقت به آزمایشگاه و به روش مناسب، کاشت در محیط کشت مناسب و … در مورد جداسازی اصولی آن ضروری است.

کشت مدفوع در موارد گاستروانتریت و در موارد مشکوک بودن به وضعیت ناقل در محیط کروم آگار سالمونلا انجام می شود. دفع مدفوع معمولاً تا 5 هفته پس از شروع علائم طول می کشد و کشت مدفوع در 90 درصد بیماران به جز کودکان خردسال در عرض 9 هفته منفی می شود. در 40 درصد از کودکان زیر پنج سال، سالمونلا پس از 5 ماه همچنان در مدفوع دیده می شود. تقریباً 1٪ از افراد آلوده ممکن است وضعیت ناقل دائمی داشته باشند.

در موارد گاستروانتریت پس از برطرف شدن علائم، سالمونلا را می توان در مدفوع جدا کرد. با این حال ترجیح داده می شود نمونه مدفوع در مرحله حاد عفونت، یعنی معمولاً در 7-5 روز اول جمع آوری شود. از آنجایی که گرفتن یک نمونه به خصوص در تشخیص ناقلین ممکن است کافی نباشد، توصیه می شود دو نمونه مدفوع در روزهای مختلف برای تشخیص عوامل گاستروانتریت باکتریایی گرفته شود.

استفاده از محیط کشت کروم آگار سالمونلا در موارد حاد دچار آلودگی

در موارد حاد، این باکتری را می­توان از خون، مغز استخوان و مدفوع در مراحل مختلف بیماری با استفاده از کروم آگار سالمونلا جدا کرد. کشت مثبت را می توان در میزان پایین خون و مدفوع در هفته اول با بروز علائم غیراختصاصی، در 80 تا 90 درصد خون و مدفوع در هفته دوم که علائم ایجاد شد و در مدفوع و ادرار در دو هفته بعد مشاهده کرد. کشت خون و مدفوع مثبت نیز در دوره کمون بیماری گزارش شده است. اگرچه میزان باکتری در خون کم است، اما در تشخیص التهاب روده زمانی که بتوان آن را در کشت خون رشد داد بسیار مفید می باشد.

رشد سالمونلا در محیط کشت های مختلف

سالمونلا را می­توان به راحتی در نمونه های بالینی به غیر از نمونه­های مدفوع و در محیط­های مورد استفاده برای کشت معمول رشد داد. به منظور شناسایی گونه­های سالمونلا و شیگلا در مدفوع، محیط های انتخابی و تمایز دهنده مانند آگار مک کانکی، آگار سالمونلا-شیگلا (SS)، آگار هکتوئن انتریک (HEK)، زایلوز لیزین دئوکسی کولات آگار (XLD) و همچنین محیط­های غنی کننده مانند محیط GN براث و سلنیت F استفاده می­شود.

این محیط ها حاوی نمک­های صفراوی، دئوکسی کولات یا سلنیت F هستند که رشد باکتری­های گرم مثبت را سرکوب می کنند. تخمیر لاکتوز منفی و تشکیل H2S در آگارهای HEK، XLD و SS برای تشخیص سالمونلا از سایر پاتوژن های روده ای استفاده می­شود. تقریباً 1 درصد از سویه‌های سالمونلا می‌توانند لاکتوز مثبت باشند و روی محیط‌هایی مانند MacConkey آگار که برای حذف اولیه به منفی لاکتوز متکی هستند، قابل شناسایی نیستند.

کاربردهای کروم آگار سالمونلا

حساسیت سایر محیط های کشت به این باکتری

حساسیت آگارهای رامباخ و SM-ID جهت تشخیص این آنالیز ممکن است کمتر از سایر آگارهای مخصوص سالمونلا باشد. اگرچه این یک محیط آسان و بسیار حساس است که با جوشاندن بیسموت سولفید آگار تهیه می­شود، اما ماندگاری آن تنها 4 روز است که استفاده از آن را محدود می­کند. با این حال، برای جداسازی S. Typhi و سویه­‌های سالمونلا لاکتوز مثبت استفاده از آن توصیه می­گردد. اگرچه RV آگار نیمه جامد اصلاح شده حساسیت و خواص قابل توجهی دارد، اما معایب آن شامل نیاز به انکوباتور در دمای 42 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت کامل و خطر ریزش به دلیل استفاده از یک محیط نیمه جامد نیز است.

علاوه بر این، سویه­های غیر متحرک و S. Typhi نمی­توانند در این محیط رشد کنند. مطالعاتی وجود دارد که نشان می­دهد حساسیت کار با آگارهای کروموژنیک بالا است. علاوه بر این، استفاده از آگار کروموژنیک می‌تواند زمان تشخیص و تعداد آزمایش‌های مورد نیاز برای تایید تشخیص را کاهش دهد.

قیمت کروم آگار سالمونلا و عوامل تاثیرگذار بر آن

قیمت کروم آگار سالمونلا در برندهای مختلف آن متفاوت است. در حقیقت برند شرکت تولید کننده را می توان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت این محیط کشت در نظر گرفت. پژوهشگران علومی چون میکروبیولوژی، بیوتکنولوژی، شیمی، زیست شناسی و … همواره به دنبال تهیه انواع محیط کشت با کیفیت تضمینی هستند. آنها همچنین در کنار کیفیت و اصالت در مورد قیمت محصول منتخب خود نیز حساسیت های زیادی دارند. از این رو برای خرید انواع محیط کشت آزمایشگاهی به سراغ مجموعه های برتر فعال در زمینه عرضه این مواد می روند.

کارآمد طب

خرید کروم آگار سالمونلا از بهترین شرکت عرضه کننده مواد شیمیایی

ما در شرکت کارآمد طب به عنوان بهترین و معتبرترین شرکت عرضه کننده مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی، انواع محیط کشت را به صورت تضمینی به خریداران عرضه می کنیم. این تضمین شامل کیفیت، اصالت و قیمت مناسب محصولات مورد ارائه می شود. برند كروم آگار یکی از پرطرفدارترین و شناخته شده ترین برندها در زمینه عرضه انواع محیط کشت می­باشد. خریداران کروم آگار سالمونلا تحت این برند می توانند برای ثبت سفارش خرید با کارشناسان کادر پشتیبانی ما تماس بگیرند. کارشناسان مجموعه ما علاوه بر ثبت سفارشات خرید در زمینه پاسخگویی به پرسش های کاربران در خصوص هر محصول نیز به ارائه خدمات می پردازند.

"*" indicates required fields

خرید تلفنی مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی همچون محیط کشت کروم آگار سالمونلا می تواند تا حد زیادی در زمان و هزینه های شما صرفه جویی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *