کارلواربا

ان هگزان 99 درصد و موارد مصرف آن

ان هگزان 99 درصد

ان هگزان 99 درصد محصولی است که می تواند در زمینه های بسیاری به عنوان یکی از مشتقات حاصل از نفت کاربرد داشته باشد.

ان هگزان 99 درصد و موارد مصرف آن

ان هگزان 99 درصد یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که از نفت خام استخراج می شود. این ماده در آزمایشگاه ها، عمدتاً زمانی که با مواد شیمیایی مشابه برای تولید حلال مخلوط می شود، استفاده می گردد. نام های رایج این ماده به عنوان حلال شامل هگزان تجاری، هگزان مخلوط، اتر نفتی و نفتای نفتی است.

کاربرد اصلی حلال های حاوی هگزان استخراج روغن های گیاهی از محصولاتی مانند سویا، کتان، بادام زمینی و دانه گلرنگ می باشد. n-هگزان همچنین یکی از مواد تشکیل دهنده چسب های مخصوص است که در صنایع سقف سازی، کفش و چرم استفاده می شود. n-هگزان در صحافی کتاب، تولید چرم مصنوعی، کنسرو کردن، ساخت لاستیک ها و ساخت توپ های بیس بال مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص شیمیایی ان هگزان 99 درصد

ان هگزان 99 درصد بسیار قابل اشتعال است و بخارات آن می تواند انفجاری باشد. از این رو گرما، جرقه و شعله ممکن است آن را مشتعل کند. n-هگزان همچنین می تواند به شدت با مواد اکسید کننده مانند کلر مایع، اکسیژن غلیظ و هیپوکلریت سدیم و کلسیم واکنش دهد. این ماده به برخی از اشکال پلاستیک، لاستیک و پوشش ها حمله می کند و با اکسید کننده های قوی ناسازگار است. هگزان فقط کمی در آب محلول است، اما به آسانی توسط فاز لیپیدی (قطعات چربی) موجودات آبزی جذب می شود و از این طریق می تواند منجر به انتقال در محیط شود.

نیروهای بین مولکولی در ان هگزان 99 درصد

ان هگزان 99 درصد به سبب 2 عامل می تواند یک مولکول غیر قطبی باشد. اولا، تنها پیوندی به عنوان C-H دارد که به دلیل داشتن هیدروژن و کربن دارای الکترونگاتیوهای مشابه، غیرقطبی است. ثانیاً، هگزان متقارن است و از این رو، هرگونه قطبیت در مولکول از بین می رود. بنابراین، تنها نیروی بین مولکولی که در هگزان عمل می کند، نیروهای واندروالس، نیروهای پراکندگی لاندن یا نیروهای دوقطبی-دوقطبی القایی است.

فراریت زیاد و حلالیت کم هگزان در آب

ان هگزان 99 درصد در محیط به دلیل فراریت زیاد و حلالیت کم در آب، عمدتاً در جو خواهد بود. در اتمسفر، هگزان به دلیل فشار بخار نسبتاً بالا، انتظار می رود تقریباً به طور کامل در فاز بخار وجود داشته باشد. فرآیند تلفات تروپوسفر غالب برای هگزان از طریق واکنش با رادیکال هیدروکسیل (OH) توجیه می شود. نیمه عمر محاسبه شده و طول عمر هگزان در اثر واکنش با رادیکال OH به ترتیب 1.8 روز و 2.6 روز است. محصولات واکنش آغاز شده با رادیکال OH شامل 2-هگزانون، 2- و 3-هگزیل نیترات و 5-هیدروکسی-2-پنتانون است.

ان هگزان 99 درصد

صنایع مصرف کننده ان هگزان

صنایع مصرف کننده ان هگزان را می توان شامل صنایع لاستیک و محصولات پلاستیکی، پالایشگاه های نفت، کارخانه های شیمیایی، تولید کفش، بنزین و رنگ و چسب در نظر گرفت. هگزان یک ترکیب طبیعی موجود در نفت خام است. همچنین به طور طبیعی به عنوان یک گاز فرار می تواند از آتشفشان ها آزاد شود. این گاز از آتش سوزی جنگل ها و برخی از گیاهان نیز منتشر می شود. اگزوز خودرو، تبخیر سوخت وسایل نقلیه از موتورها و مخازن سوخت وسایل نقلیه منابع مربوط به حمل و نقل این گاز هستند.

ان هگزان 99 درصد در آزمایشگاه های تحقیقاتی

در تمام مصارف مذکور در بالا، ان هگزان در گرید صنعتی یا تکنیکال به کار می رود. در مورد مواد شیمیایی مختلف، گرید ماده اصطلاحی مربوط به درصد خلوص یا درجه خلوص آن ماده شیمیایی است. مواد شیمیایی گرید بالا غالبا درصد خلوص بالایی داشته و در کارهای تحقیقاتی، تولید دارو، صنایع تولید مواد غذایی و … به کار می روند. در حالی که در صنایع مصرف کننده مواد شیمیایی غالبا از گریدهای پایین آنها که خرید عمده این مواد صرفه اقتصادی مطلوب دارد، استفاده می شود. تخلیص مواد شیمیایی در انواع مختلف، پروسه ای هزینه بر است. در حالی که مواد دارای درصد خلوص پایین با هزینه کمتری عرضه می شوند.

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد، ان هگزان 99 درصد ماده ای دارای درصد خلوص بالا و نزدیک به 100 درصد است که قیمت بالایی نیز دارد. اگر از گرید 70 درصد این ماده در تولید پلاستیک استفاده شود، از گرید 99 درصد آن به منظور انجام تحقیق و پژوهش های علمی استفاده می کنند.

موارد کاربرد هگزان

در صنعت، هگزان ها از جمله ان هگزان را می توان در فرمولاسیون چسب، کفش و محصولات چرمی استفاده کرد. آنها همچنین می توانند برای استخراج روغن های پخت و پز (مانند روغن سویا یا روغن کانولا) از دانه ها، برای چربی زدایی و خالص سازی استفاده شوند. در اغلب کشورها آنها را در استخراج روغن سویا مبتنی بر مواد غذایی استفاده می کنند. هگزان ها همچنین به طور بالقوه به عنوان آلاینده در تمام محصولات غذایی سویا وجود دارد. از این رو عدم تنظیم این آلاینده توسط FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا) موضوع بحث برانگیزی است.

به طور کلی هگزان هایی همچون ان هگزان 99 درصد به عنوان یک حلال غیر قطبی در کروماتوگرافی استفاده می شوند. در مورد کروماتوگرافی آماده سازی، حجم زیاد غلظت هگزان می تواند منجر به نمونه ای شود که به میزان قابل توجهی توسط آلکان ها آلوده شده است. این موضوع می تواند منجر به ایجاد یک ترکیب جامد به عنوان روغن شود و آلکان ها ممکن است در تجزیه و تحلیل اختلال ایجاد کنند.

ان هگزان 99 درصد

خطرات و نکات ایمنی در مورد ان هگزان

سمیت ان هگزان نسبتاً کم است. استنشاق n-هگزان به میزان 5000 پی پی ام فقط به مدت 10 دقیقه باعث ایجاد سرگیجه شدید می شود. اگر این میزان 2500-1000 ppm به مدت 12 ساعت باشد، می تواند باعث خستگی، کاهش اشتها، خواب آلودگی و … شود. اگر 2500 تا 5000 پی پی ام باشد، می تواند نبض سرد در اندام ها، ضعف عضلانی، سردرد، بی اشتهایی و تاری دید ایجاد کند. طبق یک گزارش قرار گرفتن زیاد در معرض سطوح بالای n-هگزان در محل کار با سمیت عصبی در کارگران همراه بوده است.

هگزان باید در ظروف نسوز در محیطی با تهویه مناسب، دور از اکسیدان های مهم و در ظروف در بسته نگهداری شود. هر ماده شیمیایی باقیمانده باید بازیابی شود یا برای هدف مورد نظر به منبع ارسال گردد. پس هگزان را نیز نباید همراه با زباله های عمومی دور ریخت.

کارآمد طب

قیمت ان هگزان 99 درصد

قیمت ان هگزان 99 درصد در مورد برندهای مختلف آن متفاوت است. برندهای معتبر و مطرح در این زمینه محصولات خود را با تضمین کیفیت و به قیمت بالاتر ارائه می کنند. علاوه بر برند شرکت تولید کننده، اوضاع سیاسی و اقتصادی، نرخ ارز، قیمت نفت و … نیز بر قیمت این ماده تاثیر می گذارد.

"*" indicates required fields

خرید ان هگزان 99 درصد

خرید ان هگزان 99 درصد را می توانید از مجموعه کارآمد طب به عنوان یکی از برترین مراکز ارائه کننده مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی به صورت تضمینی انجام دهید. ما این محصول را با برند مطرح کارلواربا به خریداران عرضه می کنیم. علاوه بر ثبت سفارش خرید می توانید برای دریافت پاسخ پرسش های خود پیش از خرید نیز با کارشناسان کادر پشتیبانی ما تماس بگیرید. خرید ایمن و تضمین شده مواد شیمیایی چون ان هگزان در گریدهای بالا به خصوص برای پژوهشگران اهمیت ویژه ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *