کارلواربا

خواص فیزیکی و شیمیایی ان هگزان 95 درصد

خواص فیزیکی و شیمیایی ان هگزان 95 درصد

در این مقاله از شرکت کارآمد طب شما می‌توانید در مورد ان هگزان 95 درصد و خواص فیزیکی و شیمیایی و همچنین کلریدیک اسید 37 درصد و کاربردهای آن در صنایع مختلف مطالب مفیدی بخوانید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

ان هگزان 95 درصد چیست؟

ان هگزان 95 درصد مایعی بی رنگ با بوی ضعیف نفتی که نامحلول در آب است و همچنین این ماده سمی و قابل اشتعال می‌باشد و یکی از هیدروکربن های آلیفاتیک است و به دلیل پایداری شیمیایی بسیار بالایی که دارد و عدم واکنش با مواد شیمیایی، به‌عنوان یک حلال غیر قطبی کاربرد دارد.

ان هگزان 95 درصد و تمام خانواده هگزان ها بخش قابل‌ توجهی از بنزین را تشکیل می‌دهند، همه ترکیبات بی‌رنگ و بی‌بو با نقطه‌جوش بین 50 تا 70 درجه سانتی گراد (122 و 158 درجه فارنهایت) هستند. آن‌ها به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان حلال‌های ارزان و نسبتاً ایمن و عمدتاً غیرفعال غیر قطبی استفاده می‌شوند که به‌ راحتی تبخیر می‌شوند. ان هگزان 95 درصد ممکن است به نور و قرار گرفتن طولانی‌ مدت در معرض گرما حساس باشد. از طرفی این ماده به برخی از اشکال پلاستیک، لاستیک و پوشش‌ها آسیب می‌رساند.

کاربردهای ان هگزان 95 درصد

عمدتاً برای استخراج روغن از دانه‌های گیاهی مانند کنجد، بادام‌ زمینی، سویا و دانه کاج استفاده می‌شود. این روغن‌ها اغلب در تولید روغن‌های خوراکی و به مقدار کم در تولید صابون به‌عنوان اسیدهای چرب استفاده می‌شوند.

به‌ طور خاص، هگزان به‌ عنوان یک حلال برای واکنش‌دهنده‌ها در واکنش‌های پلیمریزاسیون استفاده می‌شود. هگزان جزء بنزین و چسب کفش و لاستیک است و در آزمایشگاه‌ها برای استخراج نفت و آب از خاک استفاده می‌شود. ان هگزان 95 درصد در تمیز کردن کفش و مبلمان، کروماتوگرافی گازی و منسوجات استفاده می‌شود.

از این حلال‌ها به‌ عنوان پاک‌کننده در صنایع چاپ، نساجی، مبلمان و صنایع‌دستی نیز استفاده می‌شود.

برخی از انواع چسب‌هایی که در صنایع کاشی، کفش و چرم کاربرد دارند ان هگزان 95 درصد را در ترکیبات خود دارند. برخی از محصولات مصرفی حاوی هگزان مانند بنزین، چسب خشک‌ شونده فوری مورد استفاده در صنایع مختلف و سیمان لاستیکی هستند.

هگزان به‌ صورت مایع در دماسنج‌های دمای پایین کاربرد دارد.

یک آزمایشگاه می‌تواند از هگزان برای حذف آلاینده‌های روغن و گریس از آب‌ و خاک برای تجزیه‌ و تحلیل استفاده می‌کند. از آنجایی‌ که هگزان به‌ راحتی حذف نمی‌شود، در آزمایشگاه برای واکنش‌هایی که پایه‌های بسیار قوی دارند، مانند تولید لیتیوم آلی، استفاده می‌شود. به‌ عنوان‌ مثال، بیولیتیم معمولاً به‌ صورت محلول هگزان تهیه می‌شود.

هگزان ها معمولاً به‌ عنوان یک حلال غیر قطبی در کروماتوگرافی استفاده می‌شوند. آلکان های بالاتری که به‌ صورت ناخالصی در ان هگزان 95 درصد وجود دارند، وضعیت مشابهی دارند، به این معنی که فراکسیون‌های حاوی هگزان نیز حاوی این ناخالصی‌ها هستند. برای دانستن قیمت دقیق و به‌ روزان هگزان 95 درصد کافی است فرم زیر را به صورت کامل تکمیل کنید.

"*" indicates required fields

خواص فیزیکی و شیمیایی

شکل و حالت فیزیکی مایع بی‌رنگ
نقطه ذوب -95 ºC
نقطه‌جوش 69 ºC
دانسیته 0/659 g/mL at 25°C(lit.)
فشار بخار 40 mmHg (20°C)
دانسیته بخار 3/5 (vs air)
ضریب شکست (n20/D) 1/38
نقطه اشتعال -23 ºC
دمای نگهداری دمای اتاق
حلالیت در آب نامحلول در آب
شماره CAS 110-54-3

نکات ایمنی برای استفاده گاز ان هگزان 95 درصد

هنگامی‌ که هگزان استنشاق می‌شود، باید بلافاصله به هوای تازه بروید تا اکسیژن کافی مصرف شود. اگر تنفس فرد قطع‌ شده باشد، باید تنفس مصنوعی داده شود. در صورت تماس با چشم، حداقل 15 دقیقه با آب سرد بشویید. حتی در صورت تماس باپوست و در صورت امکان لباس دور انداخته شود. در صورت تماس با دستگاه گوارش، فرد هوشیار باید 1 تا 2 لیوان آب بنوشد و فرد بی‌هوش باید با پزشک مشورت کند.

اسید کلریدریک 37 درصد (HCL) چیست؟

یک اسید بسیار پرکاربرد است که در آزمایشگاه‌ها و صنایع مختلف استفاده می‌شود. اسیدکلریدریک 37 درصدیک ترکیب است که از واکنش هیدروژن و کلر تشکیل‌شده است. هیدروژن کلر گازی در دما و فشار اتمسفر است که محلول آبی‌رنگ آن اسیدکلریدریک نام دارد.

این‌یکی از اجزای مهم اسید معده است، اسیدی که به‌طور طبیعی در معده انسان تولید می‌شود و به هضم غذا کمک می‌کند. هر مولکول HCl از هیدروژن و کلر به نسبت یک‌به‌یک تشکیل‌شده است.

طرز تهیه اسید کلریدریک 37 درصد

اسید کلریدریک زمانی تشکیل می‌شود که گاز کلرید هیدروژن با آب مخلوط شود.

بیشتر اسیدها توسط کلر گذاری درست می‌شوند. اسید خالص از سوزاندن کلر و هیدروژن تولید می‌شود.

معمولاً اسید رقیق مفیدتر و برای استفاده کاربرد بیشتری دارد. فرم اسیدی؛ به‌ عنوان‌ مثال با 37 درصد یا 70 درصد و غیره یا اسید رقیق‌شده است.

این اسید به‌ صورت مصنوعی برای انواع کاربردهای صنعتی و تجاری تولید می‌شود و می‌تواند با تعدادی از فرآیندهای تولیدی از جمله حل کردن گاز کلرید هیدروژن در آب تولید شود.

خواص فیزیکی و شیمیایی اسید هیدروکلریک 37 درصد

  • اسیدی و معدنی
  • خیلی خورنده
  •  سمی
  • بی‌رنگ
  • بوی تند دارد
  • این‌یک مایع فرار است.
  • بی‌رنگ یا زرد کم‌رنگ است. (بسته به درجه خلوص)
  • در آب حل می‌شود.
  • جرم مولکولی: 36/46 گرم بر مول
  • با اکثر فلزات واکنش می‌دهد و گاز هیدروژن انفجاری تولید می‌کند.

استفاده از اسید کلریدریک 37 درصد

کاربرد در صنعت:

تولید لاستیک، منسوجات، باتری، لامپ، پردازش چرم، ساخت‌وساز، پردازش فولاد، اسیدی کردن چاه نفت، استخراج نفت، آتش‌بازی و غیره.

این ماده در صنایع شیمیایی در تولید مقادیر زیادی وینیل کلرید برای ساخت پلاستیک‌های پلی وینیل کلراید (PVC) استفاده می‌شود.

این‌ یکی از مواد شیمیایی است که برای ساخت فوم پلی اورتان و کلرید کلسیم استفاده می‌شود.

پاک‌کننده‌ها و ضدعفونی‌کننده‌ها:

از محلول رقیق‌شده این ماده، به‌عنوان یک لکه بر قوی برای تمیز کردن توالت، کاشی و سرامیک، استخر و غیره استفاده می‌شود.

صنایع غذایی و سایر کاربردها:

اسید هیدروکلریک در فرآوری و تولید محصولات غذایی (به‌ عنوان‌ مثال: شربت ذرت، نوشابه، کلوچه، سس گوجه‌فرنگی، تولید ژلاتین و غیره) استفاده می‌شود.

برای تولید کلسیم کلرید از اسید کلریدریک (پس از اختلاط با آهک) استفاده می‌شود. این ماده در صنایع غذایی و صنایع صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این اسید برای ساخت مواد شیمیایی مورداستفاده به‌عنوان مواد شیمیایی تصفیه آب استفاده می‌شود.

این اسید برای تصفیه نمک خوراکی و تنظیم اسیدیته (pH) استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال کنترل pH استخر)

اگر قصد خرید کلریدیک اسید 37 درصددارید می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کارآمد طب

درباره شرکت کارآمد طب

شرکت کارآمد طب به پشتوانه بیش از ربع قرن سابقه فعالیت درزمینهٔ واردات و توزیع فرآورده‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی در زمره یکی از باسابقه‌ترین و معتبرترین مراکز تأمین‌کننده فعال در این حوزه شناخته می‌شود.

به اعتبار نمایندگی انحصاری چندین برند جهانی معتبر در زمینهٔ تولید فرآورده‌های آزمایشگاهی و گستردگی و تنوع کالاهای مورد عرضه، مورد اعتماد تعداد کثیری از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور می‌باشد که به‌اختصار، به مواردی چند از نمایندگی‌های این شرکت اشاره می‌گردد.

نماینده انحصاری مواد شیمیایی آزمایشگاهی کارلو اربا Carlo Erba – فرانسه

نماینده انحصاری محیط های کشت و محصولات میکروبیولوژی کروم آگار CHROMaga – فرانسه

نماینده انحصاری محیط های کشت و محصولات میکروبیولوژی لیوفیلکم Liofilchem – ایتالیا

نماینده انحصاری محیط های کیت های تشخیص پسماند سموم و آنتی بیوتیک در مواد غذایی NBGen چین

وارد کننده مجاز مواد شیمیایی آزمایشگاهی و محصولات میکروبیولوژی مرک Merck – آلمان

6 فکر در مورد “ خواص فیزیکی و شیمیایی ان هگزان 95 درصد

  1. علی ساعی گفت:

    میشه از خصوصیات فیزیکی و شیمیایی ان هگزان 95 درصد بیشتر توضیح بدید؟

    1. بله جناب علی ساعی؛
      ان هگزان 95 درصد دارای خصوصیات شیمیایی و فیزیکی خاصی است. این ترکیب ان هگزان با خلوص 95 درصد دارای یک ساختار شیمیایی خاص است که از نظر شیمیایی مشابه به گروه هگزوز‌ها متعلق می‌شود.

  2. محمد مهدی زرشناس گفت:

    کاربردهای این ماده چیه دقیقا؟

    1. آقای زرشناس عزیز؛
      ان هگزان 95 درصد به عنوان یک ماده شیمیایی با خلوص بالا در تحقیقات شیمیایی و بیولوژیکال به کار می‌رود. از آن به عنوان ماده شیمیایی شخصی‌سازی شده در تولید داروها، تحقیقات بیولوژیکال، و آزمایشات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

  3. ندا جهانگیری گفت:

    ان هگزان 95 درصد به عنوان یک ماده زیان‌آور شناخته می‌شود؟

    1. خیر خانم جهانگیری عزیز؛
      ان هگزان 95 درصد به عنوان یک ماده شیمیایی معمولاً زیان‌آور شناخته نمی‌شود. با این حال، باید با احتیاط استفاده شود و از ایمنی ویژه در کار با آن بهره‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *