لیوفیلکم

همه چیز درمورد اگ یولک امولسیون و کاربردهای آن | قیمت و خرید 1402

اگ یولک امولسیون یا امولسیون زرده تخم مرغ یک ماده افزودنی پرکاربرد در علم میکروبیولوژی است که امکان انجام برخی تست های تشخیصی خاص را به پژوهشگر می دهد.

اگ یولک امولسیون و موارد کاربرد آن در علم میکروبیولوژی

اگ یولک امولسیون مخلوطی از زرده تخم مرغ و یک محلول آبی، معمولاً سالین یا سالین بافر فسفات (PBS) است. این ماده افزودنی  معمولاً در علم میکروبیولوژی و زمینه های مرتبط به عنوان مکمل رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها استفاده می شود. این امولسیون مخلوط پیچیده ای از مواد مغذی از جمله لیپیدها، اسیدهای آمینه و ویتامین ها را فراهم می کند که از رشد طیف وسیعی از میکروارگانیسم ها حمایت می کنند.

اگ یولک امولسیون را می توان به انواع محیط های کشت میکروبی اضافه کرد. این ماده رشد باکتری های سخت گیر را که به مواد مغذی خاص یا فاکتورهای رشد اضافی نیاز دارند، بهبود بخشد. استفاده از این نوع ماده افزودنی  به ویژه برای کشت باکتری هایی که برای رشد به کلسترول نیاز دارند، مانند گونه های مایکوباکتریوم و برخی از باکتری های بی هوازی مفید است.

کاربرد اگ یولک امولسیون

اگ یولک امولسیون معمولاً برای کشت مایکوباکتریوم توبرکلوزیس و سایر گونه های مایکوباکتریوم و همچنین برای رشد باکتری های بی هوازی استفاده می شود. علاوه بر این، این ماده افزودنی می­تواند به عنوان جزئی از مواد غنی شده برای بهبود بازیابی عوامل بیماری­زا از نمونه­های غذایی استفاده شود. اگ یولک امولسیون یا امولسیون زرده تخم مرغ همچنین می تواند به عنوان یک ماده در فرمولاسیون های محیطی انتخابی، مانند زرده تخم مرغ- پلی میکسین آگار، برای جداسازی انتخابی باکتری های بی هوازی از نمونه های مختلف استفاده شود.

آزمایش لسیتیناز

محیط را با افزودن 0.5-1.0 میلی لیتر اگ یولک امولسیون به 10 میلی لیتر آگار مذاب استریل که در دمای 60-55 درجه سانتیگراد خنک شده است، آماده کنید. علاوه بر این ماده، تریپتیک سویا آگار، نوترینت آگار و آگار مغذی مطابق با APHA نیز می توانند به عنوان ماده مناسب برای انجام این آزمایش باشند. در این آزمایش اگر کدورت بیش از حد در نظر گرفته شود، شفاف سازی قابل توجهی با افزودن 1% کلرید سدیم قبل از استریل کردن به دست می آید.

محیط جامد یا مایع با سویه مورد آزمایش تلقیح شده و به مدت 5 روز در دمای 35-37 درجه سانتی گراد انکوبه می شود. اگر فعالیت لسیتیناز وجود داشته باشد، هاله ای مات، کلنی ها را در محیط جامد احاطه می کند. باسیلوس سرئوس دارای فعالیت لسیتیناز قوی است و در عرض چند ساعت نتایج قابل مشاهده ای ایجاد می کند و ماده را در یک روز و گاهی زودتر منعقد می کند.

در مورد استافیلوکوک، نتایج زمانی آشکارتر می شود که پایه ماده شامل 1% گلوکز باشد. امولسیون زرده تخم مرغ به طور گسترده به عنوان خنثی کننده باکتری کش ها در نمونه های مایع نیز استفاده شده است. اگر مقداری Tween 20 در فرمولاسیون آن گنجانده شود، این اثر به شدت افزایش می یابد. در این مورد استفاده از 1% (v/v) معمولاً کافی است.

چندین کاربرد مهم اگ یولک امولسیون در میکروبیولوژی

اگ یولک امولسیون چندین کاربرد مهم در میکروبیولوژی دارد:

  • تشخیص فعالیت های آنزیمی: اگ یولک امولسیون یک محیط غنی شده، غیر انتخابی و متمایز است که به طور گسترده برای تشخیص فعالیت های آنزیمی لسیتیناز و لیپاز و همچنین فعالیت پروتئولیتیک نشان داده شده توسط برخی میکروارگانیسم های بی هوازی استفاده می شود. این محیط اجزای خاصی را فراهم می کند که امکان تجسم این واکنش های آنزیمی را به وجود می آورند.
  • شناسایی احتمالی میکروارگانیسم ها: اگ یولک امولسیون برای شناسایی احتمالی انواع میکروارگانیسم ها از جمله گونه های کلستریدیوم، فوزوباکتریوم و پرووتلا استفاده می شود. با مشاهده واکنش های مشخصه ای مانند تولید لسیتیناز، تولید لیپاز و فعالیت پروتئولیتیک بر روی زرده تخم مرغ، می توان تشخیص و شناسایی این میکروارگانیسم ها را انجام داد.
  • تست ناگلر: اگ یولک امولسیون همچنین در تست ناگلر، یک آزمایش تشخیصی که برای شناسایی احتمالی کلستریدیوم پرفرنجنس استفاده می شود، به کار می رود. در این آزمایش، رگه‌ای از ارگانیسم مشکوک روی آگار زرده تخم‌مرغ ایجاد می‌شود و ظاهر فعالیت لسیتیناز (که با ناحیه سفید و مات که از کلنی‌ها امتداد می‌یابد نشان داده می‌شود) وجود کلستریدیوم پرفرینگنس را تأیید می‌کند. تست ناگلر به تشخیص perfringens از سایر گونه های کلستریدیوم کمک می کند.

به طور کلی، اگ یولک امولسیون یک ماده افزودنی به محیط کشت همه کاره است. برای شناسایی فعالیت­های آنزیمی خاص در میکروارگانیسم­های بی هوازی و همچنین برای شناسایی گونه­های باکتریایی خاص از جمله کلستریدیوم، فوزوباکتریوم و پرووتلا استفاده می­شود. نقش بسیار مهمی در آزمایشگاه های میکروبیولوژی برای تشخیص و شناسایی این میکروارگانیسم ها با توجه به خواص بیوشیمیایی شان دارد.

محدودیت های استفاده از این ماده

چندین محدودیت برای استفاده از اگ یولک امولسیون وجود دارد:

  • شناسایی ناقص: اگ یولک امولسیون می تواند اطلاعات ارزشمندی در مورد فعالیت های آنزیمی میکروارگانیسم ها ارائه دهد اما شناسایی کامل را ارائه نمی دهد. برای به دست آوردن یک شناسایی جامع، آزمایشات بیوشیمیایی، ایمونولوژیک، مولکولی یا طیف سنجی جرمی بیشتر باید بر روی کلنی های به دست آمده از کشت خالص انجام شود.
  • آزمایشات اضافی مورد نیاز: اگ یولک امولسیون یک محیط متمایز است که به شناسایی احتمالی جدایه های باکتریایی بر اساس فعالیت لسیتیناز و لیپاز آنها کمک می کند. با این حال، آزمایشات بیوشیمیایی و یا سرولوژیکی اضافی برای به دست آوردن یک شناسایی کامل مورد نیاز است. این آزمایش ها بر روی کلنی های جدا شده از محیط انجام می شود.
  • چالش های تفسیر: تفسیر تست لسیتیناز ممکن است دشوار باشد. لسیتیناز تولید شده توسط میکروارگانیسم ها می تواند در کل صفحه آگار پخش شود و تشخیص واکنش های مثبت و منفی را دشوار کند. در این مورد مهم است که نتیجه آزمایش را با یک صفحه کنترل تلقیح نشده برای ایجاد یک خط پایه مقایسه کنید.
  • واکنش لیپاز تاخیری: برخی از میکروارگانیسم‌ها ممکن است به یک هفته انکوباسیون نیاز داشته باشند تا واکنش لیپاز مثبت را نشان دهند. برای ارزیابی دقیق وجود فعالیت لیپاز، لازم است دوره کمون افزایش یابد.
  • نیاز به غنی سازی: برای تشخیص تعداد کمی از ارگانیسم های بی هوازی، توصیه می شود همزمان با نمونه آزمایش، یک براث غنی شده تلقیح شود. این امکان رشد بالقوه موجودات بی هوازی را فراهم می کند که به راحتی نمی توان آنها را تنها در صفحات آگار تشخیص داد.

در نظر گرفتن این محدودیت ها هنگام استفاده از اگ یولک امولسیون به عنوان یک ابزار تشخیصی و تکمیل محیط با آزمایش ها و تکنیک های اضافی برای تشخیص و شناسایی جامع تر میکروارگانیسم ها لازم است.

کارآمد طب

خرید اگ یولک امولسیون به صورت تضمینی

جهت خرید اگ یولک امولسیون به صورت تضمینی می توانید از خدمات معتبر شرکت کارآمد طب استفاده کنید. ما در شرکت کارآمد طب انواع مواد شیمیایی از جمله محیط کشت ها را با تضمین اصالت و کیفیت ارائه می کنیم. یکی از شناخته شده ترین برندها در بازار خرید و فروش انواع محیط کشت برند لیوفیلکم است. خریداران این برند می توانند برای خرید محصول با کیفیت اورجینال و به قیمت مناسب به خدمات مجموعه ما اطمینان کنند.

"*" indicates required fields

ما محصولات مورد عرضه خود را به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده خریداری کرده و به دست خریدار می رسانیم. از این رو به دلیل حذف واسطه ها، خرید به قیمت مناسب تری انجام می شود. کارشناسان کادر پشتیبانی ما علاوه بر ثبت سفارشات خرید در زمینه پاسخگویی به پرسش­های شما پیش از خرید نیز به ارائه خدمات می­پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *